Schaken op school

Vincent VerkuilNieuwsberichten

Vanochtend hebben 15 kinderen die zich hadden opgegeven schaakles gehad van schaakmeester Johan ’t Hart. Hij is behalve een schaakkenner ook de opa van een viertal kinderen op school. Hij heeft de kinderen eerst wat verteld over zijn eigen schaakverleden, daarna over de geschiedenis van het spel zelf en tot slot wat tips hoe je een goede schaker kunt worden, hoe je het spel goed opent en tactisch kunt spelen.
Na deze opening was het natuurlijk tijd om het spel echt te spelen! De kinderen speelden eerst tegen elkaar, waarbij de schaakmeester tips en tricks gaf en ze zo ‘on the job’ coachte. Daarna heeft hij simultaan geschaakt tegen de kinderen. In een hoog tempo ging hij rond de schaakborden en deed zet na zet. Twee kinderen zijn erin geslaagd om stand te houden en hem te laten opgeven. Die kinderen waren natuurlijk zo trots als een pauw, maar het spel gaat over omgaan met verlies zonder dat je hierbij maar ook iets de schuld kunt geven buiten jezelf om en daar gaat eigenlijk nog iets aan vooraf: ze leren bij schaken beslissingen nemen. Als de situatie op het bord kritiek is, moet je diep nadenken over je volgende zet. En je moet een keuze maken. Misschien is de ene zet reddend, de andere verliezend. Misschien is de ene zet verliezend, de andere zelfs winnend. Het is allemaal jouw keuze, en jij moet beslissen. Met andere woorden: bij het schaken leren de kinderen beslissingen te nemen, leren ze verantwoordelijkheid te aanvaarden. Verder is het ook niet verkeerd dat kinderen in deze tijd leren omgaan met ‘trage vragen’: kwesties die je niet een, twee, drie oplost, vraagstukken waarvoor je Facebook, instagram, Google, YouTube, de radio of de televisie even uit moet zetten. Vraagstukken waarbij je niet kunt multi-tasken, maar die je volledige en onvoorwaardelijke inzet vergen. Een bord met 64 velden is daar een goede oefenruimte voor.